Michaela Frantinová – „ANI METR ROVNĚ!“

Michaela Frantinová (roz. Sacherová) je devětadvacetiletá automobilová závodnice, které místo krve koluje v žilách benzín. Prohání se na tratích mistrovství České republiky a mistrovství Evropy v driftu. „Česká královna driftu“ má na svém kontě nespočet úspěchů a její jméno je známo nejen u nás, ale i ve světě.

Ahoj Míšo, na úvod bychom se Tě rádi zeptali, jak ses k driftu (řízené jízdě bokem) dostala?

Ahoj, zdravím všechny 😊

Auta se mi vryla pod kůži už na základní škole. Začalo to tím, že jsem si je kreslila do sešitu. Postupem času mě auta začala zajímat i po technické stránce. S rodiči jsme jezdili po automobilových srazech a pomalu mě nezajímalo nic jiného, než auta a motory. V 15ti letech mě vzal táta na evropský šampionát v driftu King of Europe, který se jel na Strahově v Praze. To bylo poprvé, co jsem drifty viděla na živo a do teď si pamatuji, jak mě jízda dveřmi napřed naprosto oslnila. Byl to jiný styl jízdy, který mě hrozně zaujal a vůně od kouře pneumatik byla úplná třešnička na dortu. Když mi bylo 18 let, byla jsem svezena v BMW M3 E46 na rakouském okruhu Wachauring a tam přišel ten moment, chci závodit! S tátou jsme pořídili BMW E30 335i, které jsme upravili na drifty a v ten moment začala moje životní driftovací éra.

Mohla bys našim čtenářům prosím trochu přiblížit, jakým způsobem závody v driftech probíhají? Co se hodnotí?

Nejprve začínáme kvalifikací, kde porotci hodnotí: Rychlost, úhel, průjezd kolem těsného průjezdu clipping pointů, jezdec musí projet trať co nejpřesněji a plynule, hodnotí se styl jízdy. Maximální počet bodů je 100, v případě, že jezdec vyjede jedním kolem mimo trať, či má při jízdě korekce, body se výrazně sráží dolů. V případě, že se jezdec přetočí, srovná, či vyjede oběma koly mimo trať, tak dostává nula bodů. Kvalifikační kola bývají dvě. V případě, že za obě jízdy dostane jezdec nula bodů, do závodu nepostupuje. Z kvalifikace postupuje TOP16 či TOP32 jezdců do tzv. tandemových battlů. Systém jízd je založen na postupu z kvalifikace, kdy první jezdec jede s posledním, druhý s předposledním a tak dále. Tandemové jízdy mají vždy dvě kola s výměnou pozice vedoucího jezdce. Pokud byl jezdec v kvalifikaci lepší, jede battle jako první. Cílem v battlu je, aby druhý jezdec jel za prvním v co nejmenší vzdálenosti a vytvořil tak tlak na jezdce. Předjetí jezdce není povolené. První jezdec musí jet kvalifikační stopu. Battly jsou hodnoceny do deseti bodů, kdy rozhodčí určí na základě jízdy poměr bodů obou jezdců. Pokud je to nerozhodně, tak se battle opakuje.

Pamatuješ si svůj první závod? Jak probíhal a kde byl?

Můj první závod se jel na okruhu v Sosnové na závodech Czech Drift Series s BMW E30 v roce 2011 na jaře. V té době nebylo zvykem, aby závodila holka, takže od ostřílených závodníků jsem byla taková černá ovce. Každý si myslel, že si to vyzkouším a skončím, někteří mi nedávali šance. No a už je to 10 let, co jsem driftu propadla, jezdím nejvyšší kateorii PRO a věnuji se tomu dodnes 😊

S jakým automobilem závodíš? Jakou máš nejoblíbenější trať?

Můj druhý závodní vůz je Lexus SC 300 s motorem 1jz GTE single turbo s výkonem 523 HP a 674 Nm. Začínala jsem se učit driftovat na voze BMW E30 s 3.5 motorem. Třícu jsme upravili na závody a odjela jsem s ní několik sezón, dokonce i s titulem 2. vícemistra za rok 2013. Každým rokem šla technika nahoru a když už jsem byla za limitem auta, rozhodli jsme se, že postavíme silného japonce. Co se týká tříci, tak s tou táta jel pár závodů Czech Drift Series a na kontě má také výhry. Byla bych ráda, aby se příští rok tříca vrátila zpět na okruh.

Co se týká neoblíbenější trati, teď už nejsem schopná říct, která to je. Když jsem začínala závodit, byl to okruh v Sosnové u České Lípy. Na tomto okruhu jsem začínala, vyhrála svůj první závod a zažila asi nejvíc zážitků, ale od té doby, co se zúčastňuji závodů v Evropě, velmi mě baví i jiné okruhy. Každý okruh má něco do sebe, v Oscherlebenu (Německo) je jeden z nejrychlejších nástřelů, v Greibachu (Rakousko) je zase rychlý nástřel a následuje velmi technická trať, která je zajímavá a těžká, takže je toho více.

Úspěchů máš na svém kontě nespočet, co však považuješ za svůj největší úspěch?

Asi nejvíc pro mě znamená 2. vícemistr v mezinárodním německém šampionátu Drift United za rok 2019 v kategorii PRO. Body do šampionátu se počítaly pouze do osmého místa, takže to byl opravdu velký boj. Šampionátu se zúčastnily jezdecké špičky z Polska, Nizozemska, Rumunska, Ruska, Německa a jiné a celkově se jednotlivých závodů účastnilo 35 – 45 jezdců, takže z titulu mám obrovskou radost.

Co tě na motorsportu a především driftu nejvíc baví?

Miluju atmosféru a ten ruch na závodech. Každý má své depo, ladí si auta, motory burácí z každé stáje, na trati se prohání auta a v ten moment, kdy cítím benzín a sílu těch závodních aut, je mi nejlíp.

Na driftu mě nejvíc baví, když jedu rychle bokem. Rychlá jízda na okruhu je fajn, pokud se bavíme o čisté stopě, ale v mém případě to začíná být největší zážitek z jízdy, pokud jedu velkou rychlostí dveřmi napřed.

Máš nějaké vysněné auto? Jak civilní tak závodní.

Tohle je pro mě hrozně těžká otázka, na kterou nejsem schopná odpovědět. Těch aut je totiž hrozně moc! Ale co se týká závodního auta, jsem naprosto spokojená se svým závoďákem. Je to dlouhé, široké coupé a velmi dobře ovladatelné. Je pravda, že je asi nejtěžší ze všech aut v šampionátu, ale zase když do něčeho narazím, na autě se to moc nepodepíše 😊

Jaký je tvůj největší jezdecký vzor?

Od dětství jsem měla vždy za vzor svého tátu.

Jaké máš plány na příští sezónu?

V této nelehké době je docela těžké něco plánovat. Tento rok jsme měli v plánu jet zahraniční závody, které nám kvůli Covidu 19 zrušili. Odjeli jsme pouze jeden závod v ČR, který byl možný a to je extrémně málo. V první řadě plánuji rodinu, i když to se úplně plánovat nedá 😊 Každopádně bych ráda vyměnila turbo, nechala přeladit motor v Německu a zúčastnila se opět závodů v zahraničí.

Co je tvým největším závodním snem? Je nějaká trať na kterou by ses chtěla podívat?

Letos je to 10 let, co jsem propadla driftu. Když jsem začínala závodit, mým velkým snem bylo závodit v Evropě a nejlépe ještě s japonským autem. Jsou to už čtyři roky, co závodím v Evropě. Jsem vděčná za každý závod, kterého jsme se mohla zúčastnit a v Evropě mi to dalo neuvěřitelně moc zkušeností. Nejvíc si cením toho, když Keiichi Tsuchiya v roce 2015 ( v té době dělal porotce na evropském šampionátu King of Europe) přišel v depu k našemu Lexusu a velmi nám ho pochvaloval. Lexus byl čerstvě dostavěný, byly to moje první závody s novým vozem a tato ikona driftu byla z našeho vozu naprosto unešena a ještě jsme dostali pochvalu. Třešničkou na dortu bylo, když mi ten samý víkend předal Keiichi pohár po vyhraném závodu. To byl naprostý sen!

Ráda bych se jela podívat na Nurburgring, ale překvapivě né driftovat. Jelikož jsou pro drift vyhrazeny pouze dvě zatáčky, tak to není nic, co by mě lákalo a naopak bych si tu trať ráda projela celou i čistou stopou.

Pohybuješ se v mužském světě, jak se k tomu muži staví? Setkala ses někdy s podceňováním žen za volantem, popřípadě jak se k tomu stavíš ty?

Začátky byly velmi těžké. Přeci jen je to mužský sport a když je v něm žena, je to jako trn v oku. Už se v motorsportu pohybuji dlouho, takže si na mě chlapi už zvykli. Každopádně mnohem víc přívětivější jsou jezdci v cizině. Tam jsem se opravdu setkala s velmi milým jednáním, respektem a berou Tě tam i jako rovnocenného soupeře, neříkám, že v ČR to tak není, ale v cizině uznají porážku mnohem víc v pohodě a hlavně je mezi těmi jezdci kontakt a je jedno, zdali jsi žena nebo muž. Já fandím každé holce, co závodí, když jí to baví, tak ať do toho jde! Co se týká žen za volantem v civilu, na to mám už lehce jiný názor. V tomto směru se bohužel spíše klaním k negativnímu hodnocení po každodenních zkušenostech za volantem.

Máš i nějaké jiné záliby mimo motorsportu?

Mým dalším „koníčkem“ je vaření a pečení. V kuchyni trávím nejvíc času, každý den vařím a každý týden něco peču, někdy i víckrát.

Velmi mě baví cestování. Pořídili jsme si obytnou dodávku a když to jde, jsme každý víkend pryč. V zimě tedy necestujeme, dřív jsme si zaletěli do tepla, ale vzhledem k tomu, že jsme si pořídili psa a já bez ní nedám ani ránu, tak výlety to tepla v zimě jsou již tabu 😊

Chtěla bys na závěr něco dodat?

V první řadě bych Vám moc chtěla poděkovat za oslovení na rozhovor. Ráda bych pozdravila všechny fanoušky a příznivce motorsportu! Přijďte za mnou do depa na pokec 😊 A pamatujte, ANI METR ROVNĚ!

Mockrát děkujeme za rozhovor. Tým #holkazavolantem

foto: archiv Frantinová

Sdílet článek

spot_img
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

Nejnovější články

Newsletter

Přihlaš se k odběru novinek