„Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se!“ – Nikola Morávková. Zapomeňte na stereotypní představu o typickém šestnáctiletém teenagerovi

Nikča je mladá, talentovaná a plná energie, nebojí se vybočit ze zaběhlých kolejí. S láskou k motorsportu, která jí prostupuje každou buňkou, se rozhodla vstoupit do světa závodění s odvahou a cílevědomostí, které již v jejím věku imponují. Připravte se na rozhovor plný vášně, inspirace a odhodlání.

Ahoj Nikol, pro začátek by si nám mohla povědět něco málo o sobě, kolik ti je a co momentálně jezdíš.

Ahoj, já sem Nikola Morávková, je mi 16 let a od mala se ráda věnuji autům a motorsportu.

Nyní jezdím Okruhové Rally, Slalomy +MČR, Okruhy a taky Mistrovství Evropy v automobilovém slalomu. Letos v roce 2024 pojedu teprve druhou sezónu a doufám, že bude stejně úspěšná jako ta předchozí.

Jak si se k závodění dostala nebo kdo tě k tomu dovedl?

 Od mala mě auta zajímala více, vždy jsem dala přednost adrenalinu a ráda jsem vybočila z pohledu holky a dělala to co je pro mne obtížné abych překonávala své hranice. Vždy jsem chtěla být jiná než ostatní holky a dokázat že i ženy dokážou to co muži.Mým vzorem byl vždy můj táta, který je mi oporou od samého začátku doposud. To právě díky němu jsem se v rodinném autoservisu naučila porozumět autům kdy v roce 2023 jsem se díky tátovi dostala do motorsportu.

Jaké byli tvoje začátky v řízení? Jaké byli tvoje pocity a kde se odehrával tvůj prvnízávod?

 Začínala jsem prakticky od nuly, teprve v roce 2023 v zimě jsem jezdila v Brně v Pisárkách na elektrických motokárách, kde jsem postupným tréninkem získávala první místo v žebříčku top 25 ženy, dodnes se snažím udržet a i držím v každém měsíci první místo v žebříčku! Od té doby co jsem začínala sedat na stranu řidiče, v tu dobu jsem zjistila že chci za volantem být 24/7. Sotva jsem se naučila co je spojka, brzda, plyn a hned jsem usedla za volant v Autokrosu, kde jsem jezdila na trati v Přibicích s Nissan Micra k11, kterou jsme koupili již připravenou na závody. A právě v březnu před svými 16 tými narozeninami jsem začínala jezdit, poté můj první oficiální závod byl na Masarykově okruhu v Brně u pořadatelů Maverick Hill Climb Czech s ručně postavenou Škoda Fabia 1 , kterou postavil můj táta.

Co nejlepšího se odehrálo v sezóně 2023?

 Jednoznačně to bylo ve Vysokém Mýtě, kde jsem jela závod u csautoslalomu. A právě v den 10.června 2023 byl vlastně ten zlomek kde ty úspěchy začínali jít napovrch. Bylo to jedno velké drama a překvapení po celou dobu dvoudenního závodu. 

Začnu již týdnem před daným závodem kdy mi otec společně s mechaniky dali do Fabie nově postavený motor, který byl daleko výkonnější a silnější než původní se kterým jsem závodila. Kompletně celá moje Fabie se přestavěla z původního lehce upraveného závodního auta na plně hodnotného závoďáka, kterého jsem měla právě ve Vysokém Mýtě otestovat.

Den před závodem jsme již Fabii a druhé závodní auto Scirocco s kterým jel závod i můj otec nachystali na odtahový vůz společně s vlekem. Poté se k nám na cestu přidala moje máma se svou Škoda Yeti, kde byli naložené veškeré věci. A to jsme ještě netušili jak dramatický bude následující den. Na místě v depu jsme již auta složili, vše připravili a poté jsme se jeli ubytovat o 10km dál od závodiště. 

Den závodu nastal, a my jsme vyrazili ještě před snídaní si připravit závodní auta na samotný závod, proběhli registrace, prohlídka tratě a rozprava se již blížila. A to již v moment než začala daná rozprava se závodníky máma byla na cestě se snídaní za námi…Poté se ale vše změnilo a my jsme o ničem neměli ponětí. Až v moment kdy jsem v rozpravě postřehla oznámení o hovoru na hodinkách od své mámy, věděla jsem že momentálně nemůžu přijmout hovor, tak jsem hovor zavěsila. Jenže vzápětí volala znovu a znovu, a hned mi došlo že je něco špatně, jelikož ví, kdy máme rozpravu. Hovor jsem okamžitě zvedla a jediné co jsem zaslechla v rozrušeném mamčině hlase bylo: „dej mi prosím okamžitě taťku“ tak jsem běžela dát tátovi telefon, a hned mi z jeho reakce bylo jasné, že se mamce muselo něco stát.Rozprava se již  chýlila ke konci a táta mi oznámil: „zůstaneš tu teď sama, máma měla po cestě zpět autonehodu a už je na cestě sanitka, hasiči a i policie, ty to zvládneš!“ V moment kdy jsem obdržela oznámení že se mámě něco stalo…v tu chvíli se ve mně míchalo nespočetně emocí, nevěděla jsem co se přesně stalo, jak na tom je a zda bude v pořádku. Ale v jednom jsem měla jasno, že to prostě musím dát a tento závod pro ní vybojovat. Byl to osudový den.Jela jsem co jsem mohla a dala do toho veškeré své úsilí a dovednosti, zatla zuby, pevně sevřela do svých ruk volant a jela co jen to šlo.Teprve v půlce dne jsem dostala informace o mámě, naštěstí byla propuštěná po ošetření z nedaleké nemocnice kde si odnesla otřes mozku, popáleniny od airbagu, modřiny a zničené auto, které bylo na odpis, nabouralo ji vozidlo ze zadu společně s dalšími třemi vozy před ní, když stála celá kolona na křižovatce na červeném semaforu. Dodnes si máma odnáší následky s krční páteří.Odjel se již celý závod a následovalo vyhlášení vítězů a já vůbec nečekala že bych se mohla umístit na bednu po pouhých 3. měsících závodění. 

Nastalo vyhlášení kategorii žen a já vybojovala nakonec 3. místo a já tak měla svůj první pohár, který jsem následně předala svojí mámě a řekla: „mami, ráda bych ti předala svůj první pohár v motorsportu, který jsem vybojovala pro tebe!“

Poté jsem každým závodem byla silnější a silnější. Co závod to pohár. 

Slovakia Ring csautoslalom – 2. místo (ženy)

Pak se jeli Násedlovice a Hodonín na kterých jsem se umístila na 4. místě. Následně jsem odjela dvoudenní závod na Steel Ringu v Třinci kde jsem se umístila 2x na 1. místě v kategorii ženy.

Poté jsem začala s novým typem závodu a tím je zimní Okruhové Rally v Sosnové, a hned prvním závodem jsem získávala pohár v kategorii ženy a i také krásné výsledky v kategorii Junioři a ve třídě:

Autodrom Rally Serie Sosnová 

#1 – 3.místo 

#2 – 3. místo 

#3 – 1. místo 

#4 – 2. místo 

A ještě zbývá odjet 3 závody ARS, zatím se držím v žebříčku  pro obdržení titulu šampionátky v Autodrom Rally Serie Sosnová.

Jaké máš pocity při závodě, zvládáš vypnout nebo si v křeči?

 Dříve jsem byla hodně pod stresem a pod tlakem, dnes tyhle pocity už zvládám a dokážu vypnout, jediné na co myslím je, jak pojedou danou trať a kde všude můžu využívat schopnost auta. Pokaždé co mi dají pokyn ke startu, se rozjedu a vnímám jak veškeré starosti, problémy a vlastně veškeré starosti mizí.

Kdo je tvým vzorem?

 Mým vzorem je můj táta, který mě v tomto od samého začátku podporuje, financuje a hlavně motivuje překonat věci ve kterých bych sama neřekla že zvládnu ohledně závodění. A proč? Protože pokaždé co se snažím dávat do toho veškerou svoji energii a úsilí vidím jak je na mně hrdý že se takhle rychle učím a posouvám kupředu.

Jaký je tvůj největší/nejlepší dosavadní úspěch?

 Za můj nejlepší dosavadní úspěch považuji že se každým ujetým kilometrem zlepšuji a dostávám se v absolutním žebříčku na závodech téměř nad půlku startovní listiny kde bývá okolo 100 jezdců.

Jak se ti daří skloubit školu a závody? Jak se na to tváří kamarádi, učitelé a rodina?

 Ještě před rokem než jsem začala závodit to všem přišlo nereálný, že žena mého věku by tohle nedokázala ale já jsem odhodlána přijmout jakoukoliv výzvu, jdu do všeho co obsahuje adrenalin. Na střední automobilové škole ISŠA Brno, se mi snaží maximálně vyjít vstříc, jelikož jsou tam i studenti, kteří již závodí jako je například velmi úspěšný závodník Martin Migdal . Rodina mě ve všem podporuje, stejně jako i v mém oboru na střední škole, kde se studuji obor karosář.

Máš i jiné koníčky než auta a závody?

 Nic jiného než auta a celkově motorsport mě nezajímají, pro mě je priorita vždy motorsport, kariéra a budoucnost. Proto se tomu maximálně ve všech směrech věnuji, stejně jako i svůj obor který již studuji uplatňuji v praxi, jako je svařování, oprava karoserií a skříní vozidel, díky svému certifikátu na svařování si již můžu sama cokoliv svařit a opravit. 

Jaké máš v životě cíle, kam až by si se chtěla dostat?

 Zatím je mým cílem každý dosavadní úspěch, kterých bych chtěla dosáhnout a dotáhnout to co nejdál to jen půjde. Sama nevím kam až to můžu dotáhnout, záleží kudy a kam mně cesta zavede a až kam to můžu v motorsportu dosáhnout. Vždy mě lákaly nové výzvy především Rally a Okruhy.

Máš nějaké sponzory, kterým by si chtěla poděkovat?

 Velké poděkování patří hlavně mému tátovi, který moji cestu a celkově budoucnost financuje Servis-car Jiří Morávek nadále děkuju mému věrnému a dlouhodobému sponzorovi Powerchip (Miroslav Weber), nadále Kávovary Burian s.r.o (Martin Burian), táke moc děkuju Foliaset (Miloslav Šetka a Jiří Láznička) , kteří mi udělali překvapení a nádherně polepili mé současné závodní auto Mitsubishi Colt. Baterie Čepek.

Máš nějakou oblíbenou trať nebo je nějaká trať, kterou by sis chtěla projet?

Jednoznačně miluju trať v Sosnové, taky Násedlovický kopec a Masarykův okruh. Ale chtěla bych se někdy svést v Německu na Nürburgringu.

Máš nějakou rutinu před závodem?

 Před každým závodem si vždy pustím videa z dané tratě, která se pojede, abych věděla jak pojedu trať, kdy můžu přidat plyn a kde ba naopak zase ne, hlavně apexy. Často si pouštím večer písničky a u toho cvičím jak den před závodem tak i v den závodu či po cestě.

Jaké máš plány na sezónu 2024?

 Rozhodně mám v plánu odjet celou sezónu u csautoslalomu, Autodrom Rally Serie v Sosnové a popřípadě odjet i Mistrovství České republiky. Chtěla bych zkusit se dostat i do Rally jako spolujezdec. A hlavně jako nakonec vždy dojet bezpečně do cíle.

Zdroj Foto: Archiv Nikoly Morávkové

Sdílet článek

spot_img
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

Nejnovější články

Newsletter

Přihlaš se k odběru novinek